Corvina Budapest 1985 |
Bihari Anna - Pócs Éva: Képes magyar néprajz
Miért
olvastam el?
Az egyetemen
jött feladatként, hogy válasszunk egy parasztsággal kapcsolatos
témát, én kapásból kiválasztottam a matyó népviseletet és
népi ékszereket. A téma egyébként is érdekel, mint a nagy
divattörténet egy lokális és viszonylag állandó szegmense. De
ez a könyv nem ezzel foglalkozik, vagyis pontosabban nem csak ezzel.
Gyanútlanul kivettem a könyvtárból és itthon elég hamar
rájöttem, hogy ez a könyv nekem nem jó a témámhoz. Nem szól a
matyók viseletéről. Szól viszont rengeteg olyan dologról, ami
felkeltette a figyelmemet, és magával ragadott. Szóval elolvastam.
Tartalomról
A néprajz
sok mindent jelent, nagy területet fed le. A címből kitűnik, hogy
ez a Magyarországra szorítkozik, továbbá, hogy képekkel
illusztrált. A képek voltak az a plusz, ami sok pusztán leíró
könyvből hiányzik. Itt nem csak a fantáziámra kellett
támaszkodnom, az eszközöknél, épületeknél, a különböző
tárgyaknál voltak fényképek és rajzok, amik bemutatták az adott
dolgot. Ez nagyon tetszett benne. 1985-ös munka, de nem évült el a
filozófiája miatt. A néprajz kevésbé ideologikus ilyen
szempontból, mint a történelem. (Persze biztos akadnak, akik ezt
másképp gondolják, adott esetben nyugodtan lehet írni véleményt
hozzászólásban).
A nagy
szerkezeti egységei:
- Egy ember élete
- A falu környéke
- A parasztok lakóhelye
- Egy család lakóhelye
- Idegen tájak – más emberek
- Múlik az idő
- Parasztkalendárium
- Nem élünk egyedül
- Mit tudunk a világról?
- Mit mesélünk a világról?
Ez a
felosztás fokozatosan vezet be a néprajzba, megfoghatóan ragadva
meg, hogy milyen is volt a paraszti élet a 19. század második
felében, olykor a megírás napjaiig (1985). Vannak motívumok, amik
sokkal régebb óta vannak jelen, de a kapitalizmus elterjedése
lassan a paraszti (1848 előtt jobbágyi) társadalomba is
átszivárgott. Ez a hatás sok mindentől függött.
"A falun belül az emberek életét, viselkedését elsősorban a rokonság határozta meg. Vidékenként változott, hányadik ízig vagy ágazatig tartották számon a rokonságot. Volt, aki hét ágazatig is ismerte oldalági rokonait, de körülbelül a harmadikig szinte mindenki."
A csecsemő
A csecsemőkről eddig is tudtam, hogy többnyire pólyában
tartották, de ezt hat hónapos koráig is rajta hagyták! Leginkább
a szemmel veréstől féltek, ami egy-egy boszorkány műve lehetett,
de az elkövetőnek kikiálthattak egy rossz szomszédasszonyt is. A
beteges vagy nyomorok gyermeket kicseréltnek, elváltottnak
tartottak.
"Az "elváltottnak" tartott, rosszul fejlődő csecsemőt megpróbálták visszaváltani: kilencféle gyümölcsfa ágával fűtötték be a kemencét, és a kicsit ráültették a sütőlapátra, mintha be akarnák lökni a tűzbe. Úgy hitték, ha megkérik a boszorkányt: "Szépasszony, add vissza az enyémet, // Mert ha nem, megégetem a tiédet." az lekapja a gyermekét a lapátról és leereszti a kéményen át az anya elvitt, igazi gyermekét."
"1770 körül átlagosan már minden második falunak volt iskolamestere. Az iskolát sokféle egyház szervezte, és helyük nemritkán a pap lakásában volt. A tanév hivatalosan már akkor is két félévből állt. Az őszi betakarítás után kezdődött a tanítás. És tél végégig tartott. A második félév kezdete Gergely napján, március 12-én volt, de amint a nyári munkák megkezdődtek, a gyerekek a mezőre menetek vagy a ház körül segítettek. Az első tanítók olyan diákok lettek, akik kijártak néhány osztályt egy városi kollégiumban, azután visszatértek falujukba. Ők voltak a kántorok és a harangozók is."
Az iskolaügy helyzetére jól rávilágít, ez a kiragadott részlet.
A tanítók alig kaptak képzést, és csak a legalapvetőbb tudást
igyekeztek átadni kis tanítványaiknak. Így is sokan maradtak
analfabéták. Egy légtérben voltak a diákok, és általában
mindössze egy oktató foglalkozott mindannyiukkal. A tanítóknak
alkalmanként baromfit, gyümölcsöt, tejtermékeket küldtek a
gyerekek szülei.
"A számtanért külön tandíj járt, sőt a lányoktól az írásért is. A lányok rövidebb ideig tanultak, a fiúk tovább, általában három-négy évig. A tanyasi gyerekek iskolába járása nem volt általános még a XX. Század elején sem. Pedig akkor faluhelyen már általános volt a hat osztály kijárása."
Hol
van ez a rendszer a jelenkortól? A szakiskolák esetében is,
minimum 10 évig tanulnak jelenleg a diákok. Persze van, aki most is
csak nyolc osztályig jut, míg tanköteles korú. A falusi iskolák
kevés berendezéssel működtek, a kisdiákok füzet helyett
palatáblára írtak. Nagyapám mesélte, hogy még nekik is
palatáblájuk volt, pedig ő 1944-ben kezdte az iskolát. Aztán
később jöttek a füzetek, irkák.
Szerelem, udvarlás, párválasztás
A falubeli szokás szerint a fiúbarátok csoportosan menetek a
lányos házakhoz. Ennek is megvoltak a maga napjai, a legényjáró
napok: általában kedd, csütörtök, szombat és vasárnap. Ekkor
szívesen látták a vendégeket.
"Volt vidék, ahol a legény csak a kertkapuban beszélgethetett a lánnyal. A szülők az ablakon át ki-kilestek, nem marad-e a lányuk túl sokáig odakint. Néhol a szobában üldögélt együtt a családdal, másutt a kamrában tölthette a lánnyal az éjszakát is."
Ez utóbbit egészen meglepő szokásnak találtam, tekintve, hogy a
vallásos falusiak körében milyen nagy fontosságú volt a leány
tisztaságát megőrizni. Azonban maga a házasság érdekszövetséget
jelentett leginkább, mely során a családok és a vagyonok
egyesülnek, még ha a parasztok esetében ez a vagyon csak néhány
hold földet jelentett adott esetben.
Háromkirályok |
Értékelés: 10/10 Összességében nagyon elégedett voltam ezzel a könyvvel. A képek jól illusztrálták a leírtakat, és számos új információval lettem gazdagabb. Ha valaha paraszti környezetben játszódó írás létrehozására adnám magam, akkor valószínűleg újra kiveszem a könyvtárból ezt a könyvet.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése